תו ירוק? הגיע הזמן למסלול הירוק
בזמנים של ערים אדומות, סגרים, ואיסורי התקהלות שונים, אין כמו הכבישים כדי לספר את הסיפור האמיתי.
אם הכבישים ריקים סימן שחצי מדינה בדיכאון, ואם הכבישים עמוסים… הנה המגיפה עוד רגע נגמרת, כולם חזרו לרחובות.
אבל למה זה צריך להיות ככה? האם מדינה בשגרה מחייבת פקקים אינסופיים?!
יתירה מזו, הרי זה עולם הפוך, כשהערים "אדומות" הרמזור בכביש תמיד ירוק, וכשהערים "ירוקות" הרמזור בכביש אדום למדי.
בעולם של "לו יהי" הכבישים צריכים להיות ירוקים תמיד. דמיינו שאתם יוצאים מהבית ואתם עוברים רמזור ירוק אחרי רמזור ירוק ומרגישים שהכבישים מחייכים אליכם, ואתם מתחילים לחייך בחזרה, איזה כיף להתחיל ככה את הבוקר, סיפתח מעולה ליום של הצלחה.
בשלב המיידי מדובר בדמיונות שוא, אבל אם נכניס מערכת תורים לכבישים, אולי אפשר גם אחרת?!
להזמין תור לכביש
באזורים צפופים יותר, כשבן אדם מסתפק אם לצאת מהבית ב8:00 או ב9:00 הוא לא יתן לשעה יותר מדי חשיבות, כיון שגם ב9:00 הוא עשוי להיתקל בפקקים, אבל אם ב9:00 יהיה תור פנוי שמבטיח לו "מסלול ירוק" ובכן סביר להניח שבחלק מהמקרים הוא יעדיף לצאת באיחור. ומבחינת הכביש זה ממש "פחות אחד יותר נחמד".
מערכת תורים הופכת יותר ויותר למערכת משמעותית שמאפשרת לנצל משאב מוגבל בצורה יעילה, פעם קבעו תור רק לרופא, ואז התחילו "לקחת מספר" גם בבית מרקחת, ובמשרד הפנים, ואפילו בדואר המיושן – מערכת התורים מאפשרת לאנשים לכוון את סדר היום שלהם בצורה יעילה מבלי להמתין ברמזור האדום האינסופי של סניפי הדואר בישראל. ולאחרונה, בשל הקורונה היה צריך אפילו להזמין תור כדי לטיול במפל הבניאס.
ואמנם העתיד נמצא ברכבים האוטונומיים עם חשיבה שונה לחלוטין עליה יש להקדיש מדור נפרד. אבל עד אז, וכחלק מההכנות לקראת רכבים אוטונומיים, אפשר להתחיל ליישם מערכת הזמנת תורים לשימוש בכביש.
איך תיראה מערכת תורים לשימוש בכבישים?!
בשלב ראשון, מי שהזמין תור יקבל עדיפות ברמזור אליו הוא מגיע. ככה שבשלב הראשון כשמעט אנשים יזמינו תור – הם יחגגו ממש, הם יקבלו תור לזמן הנוח להם, הטלפון שלהם יעדכן בזמן אמת מתי הם מתקרבים לרמזור והרמזור יחייך אליהם בירוק זוהר.
הגל הראשון של המשתמשים ימשוך כמובן כמויות גדולות של אנשים שגם רוצים ליהנות מזה, ואז תגיע המערכת לפיזור עומסים למלוא עוצמתה, כי כמובן שאי אפשר שכל הנהגים יקבלו רמזור ירוק בו זמנית מכל הכיוונים, ולכן, ברגע שהמערכת תדע מי מתכוון לנסוע מאיפה לאיפה, היא תוכל מראש להציע זמנים שאמורים להיות פנויים בשיטת כל הקודם זוכה.
ככל שאדם הזמין תור, והוא נוסע בזמן התור, עם האפליקציה פתוחה (תיתכן אפשרות לשילוב עם ווייז, או לחילופין דחיקת וויז לפינה) הרמזורים יעודכנו בזמן אמת ויהפכו לירוקים.
יש כמובן הרבה מגבלות: בהעדר יכולת לחסום אנשים שלא הזמינו תור, עדיין יהיו בכביש גם נהגים שלא מוכרים למערכת והם ישבשו את הזמנים. עדכון רציף של מיקום מול מערכת ממשלתית תעלה שאלות של פרטיות.
כמה זה רחוק מהמציאות?!
היוזמה למסלולים ירוקים כבר נמצאת בתנופה בהרבה מקומות בעולם, אבל כרגע בעיקר בחשיבה על תחבורה ציבורית, כמו הרכבת הקלה בירושלים, המטרונית בחיפה, אוטובוסים בניו-יורק, וההמשך מתכונן למוניות, אובר, וכמובן הרכב האוטונומי.
הבעיה היא שכרגע עדיין מדובר בחכמה שבדיעבד, כלומר ברגע שהרכבת מגיעה מפנים לה מקום על חשבון רכבים אחרים. לעומת זאת ברגע שהנהגים יעדכנו מראש על תכנון המסלול שלהם, הם יוכלו לקבל מראש הצעה לשעה פנויה, וככה לפזר את העומס באמת, במקום לתת עדיפות לקהל ספיציפי.