הרכב האוטונומי הוא האינטרנט של העולם הפיזי - המהפכה בדרך - קרוסלה - הבלוג של מתי הורוביץ
800px-Waymo_self-driving_car_front_view.gk

הרכב האוטונומי הוא האינטרנט של העולם הפיזי – המהפכה בדרך

הרכב האוטונומי הוא האינטרנט של העולם הפיזי. והוא נושא עימו מהפכת ידע שלא הכרנו מעולם.

מקרב מליוני ההמצאות מהם מורכבים החיים המערביים, ישנו חוט שדרה של המצאות שהן אחראיות על הכל. וזהו תחום התחבורה, או יותר נכון התקדמות ביכולת להעביר דברים ממקום למקום.

ככל שקל יותר להעביר דברים ממקום למקום – כך החברה האנושית מתעלה ביכולות שלה.

בתחילה היו אלו האנשים שעברו ממקום למקום והתכנסו יחד אנשים חכמים שפיתחו ביחד או חקרו את העולם יחד והגיעו להישגים גבוהים יותר מאשר אנשים שעבדו לבד. יחד עם האנשים ניתן היה לשנע חומרים וסוגי מזון. אבל עדיין היה מדובר בהעברות בסדר גודל קטן ולמרחקים קטנים.

לאחר מכן הגיעה מכונת הדפוס שאפשרה לשנע ידע ממקום למקום, ולאחר מכן הטלגרף והטלפון לצד הרכבת והמכונית שהעצימו את היכולת לשנע אנשים, חומרים, מזון, וידע. ולצידם הופיעו המעלית והמנוף שמשנעים דברים לגובה – ואפשרו לבנות גורדי שחקים ולכנס אוכלוסיה צפופה – ועל ידי אוכלוסיה צפופה אפשר לבנות מוסדות ועסקי חינוך/השכלה/רפואה/מזון וכו'. שמקדמים עוד יותר את היכולות האנושיות.

ככל שהיכולות להעביר דברים ממקום למקום גדלו בהיקף מבחינת משקל גבוה ומרחק רב יותר – כך הלכה האנושות והתפתחה.

לעומת אלו, האינטרנט – שיצר את מהפכת הידע האחרונה – מוגבל להעברת מידע בלבד, ולכן כל הידע שמצריך גישה לעולם הלא וירטואלי, בין אם זה בעולם האלקטרוני, הכימי, או אפילו סתם דברים שנלמדים באופן פיזי כמו מחול ומכונאות – את כל אלה האינטרנט קידם באופן חלקי מאוד.
ולכן מהפכת הידע האינטרנטי היא גרגיר לעומת המהפכה הבאה של האינטרנט הפיזי – היכולת לשנע אנשים ודברים באופן מהיר יותר ממה שהכרנו עד היום.

התועלת של רכב אוטונומי היא לא בכך שהוא יחנה לבד או יחסוך כסף ופקקים.

הרכב האוטונומי הולך ליצור מהפכת ידע שלא הכרנו. ואני מדבר על הילדים.

ילדים בני 10 מוגבלים כיום מאוד בגישה שלהם לעולם הידע הלא דיגיטלי, ילדים שרוצים לשפר את יכולותיהם הן במקצועות הריאלים והן במקצועות ההומניים – כפופים להיצע הדליל הקיים באזור המגורים שלהם.
אם ילד מתחבר לתחום האלקטרוניקה – אבל אין באזור מגוריו חוג אלקטרוניקה, שלא לדבר על מורה פרטי ומעבדה ביתית שלא נמצאים בהישג ידם של רוב האוכלוסיה – אז הוא לא ילמד את התחום.
וזה נכון גם לעולם החומרים והכימיה, כמו גם לעולם המוזיקה, הפיסול והחקלאות.
ואי אפשר לפתוח חוגים כאלה בכל אזור – כי לא יהיה ביקוש והיתכנות כלכלית.

אז מה ילדים בני 10 עושים היום?! מסתפקים במה שיש או יותר נכון במה שאין.
ילדים שזכו וההורים שלהם יכולים לא רק לממן חוגים אלא גם להסיע אותם לחוגים – הם הילדים עם יכולות הפיתוח המקסימליות. ולא שאי אפשר להתפתח בלי זה. אבל אינו דומה ילד שמבלה אחר הצהרים בפיתוח הכישורים החביבים עליו, לילד שמשחק במקרה הטוב, או צופה בסרטים במקרה הגרוע.

אבל ברגע שיהיה אפשר לשלוח את הילד בצורה בטוחה ברכב – לחוגים שונים ברחבי העיר ואפילו מחוצה לה, זה יפתח שוק ענק של הזדמנויות עבור הילדים, גם מבחינת זמינות הפעילות וגם מבחינת העלות שתרד בעקבות הההיתכנות הכלכלית המוגברת וממילא התחרות בשוק. פתאום ילד עירוני יוכל לשנע את עצמו לאזור חקלאי סמוך לעיר וללמוד על חקלאות.

וגם לכיון השני, דברים יוכלו להגיע ליד הבית ולקדם את הזמינות, לדוגמה מדפסת תלת מימד, שהיא כרגע מחוץ להישג ידם של רוב האוכלוסיה – תוכל פתאום להסתובב ברחובות לפי הזמנה ולפלוט מוצרים שנשלחו להדפסה. ילד יוכל לתכנן מודלים תלת מימדיים ולקבל אותם לבית תוך שעה. או להזמין גיטרה להשכרה לפי שעה.

וככל שאדם עוסק בדברים הקרובים לליבו – כך הוא מגיע להישגים גבוהים יותר. כך שצפוי שילדים בני עשר יוכלו להגיע להישגים של מבוגרים. והמבוגרים שיש להם עדיין את סקרנות הילדים – יוכלו להעפיל עוד יותר על ההישגים של המבוגרים כיום.

מהפכת הידע שחולל האינטרנט היא מהפכה מוגבלת ודוממת, לעומת מה שהולך לקרות באינטרנט הפיזי על ידי הרכב העצמוני.

צילום: Grendelkhan, ויקימדיה

פוסטים אחרונים

קבלו עדכונים בפייסבוק

השאר תגובה

אם הגעת עד לכאן, אשמח לחוות דעתך על הפוסט בשתי מילים (לא יתפרסם באתר)