מדינת ישראל מחפשת CTO - קרוסלה - הבלוג של מתי הורוביץ
מודעת הפייסבוק - דרוש CTO

מדינת ישראל מחפשת CTO

אז קיבלתי מודעת פייסבוק על חיפוש CTO (מנהל טכנולוגיות ראשי) לממשלת ישראל.

ולמען האמת? יש לי כמויות של תשוקה לתפקיד הזה!

למעשה, מדובר בתפקיד סופר מורכב.

ראשית כי זו ממשלה וכל מה שקשור לארגון גדול ועוצמתי כמו הממשלה – זה מורכב.

שנית, מדובר בטכנולוגיה מול ממשלה. הטכנולוגיה מתקדמת בצעדי ענק והיא דומה לספינה קטנה וזריזה, וממשלה לעומת זאת היא כמו נושאת מטוסים גדולה ואיטית, עד שהממשלה מתקדמת, הטכנולוגיה כבר התקדמה פי שניים.

שלישית מדובר בדור הביניים, הממשלה היא המעסיק הגדול במשק, ורוב העובדים שלה לא נולדו עם סמרטפון ביד. ככה שמדובר באתגר גדול לרתום עובדים שלא בהכרח אוהבים ונושמים טכנולוגיה – לשימוש טכנולוגי רציף. שלא לדבר על מקרים שבהם הטכנולוגיה אמורה להחליף את העובדים.

רביעית, כל מערכת בממשלת ישראל היא יעד פופולרי לתקיפות סייבר, וכל טכנולוגיה בשירות הממשלה צריכה לעמוד בסטנדרטים גבוהים ביותר של אבטחה.

אבל תכלס', אומת הסטרטאפ חיה עדיין במסגרת #דיגיטליות_פרימיטיבית, עד כמה? בכדי להפסיק את השימוש הממשלתי בפקסים – היה צורך בחוק רשמי של בית המחוקקים ואפילו בחוק המטופש הזה החריגו כמה גופים…

בעוד שמדינת ישראל יכולה להפוך לגן עדן דיגיטלי בכל תחומי החיים.

ורק ככה "בשלוף" דברים שכבר כתבתי או תכננתי בעבר:

אם הזכרתי פקס – יש לי תוכנית עבודה בתחום המסמכולוגיה שתייתר גם את המייל.

משרד הבריאות, חטיבת רפואה/בתי חולים – יכול להציע אפליקציית פנייה למיון – שתנתב את העומסים לפי סוג הפניה, הדחיפות ומיקום הרופאים המתאימים.

משרד הבריאות, חטיבת רפואה/בריאות הציבור – קבלת משוב לאחר שבועיים מביקור רופא לשם קבלת מידע האם הצעת הרופא אכן עזרה, תוך כמה זמן וכו'. כיום המערכת עיוורת למידת היעילות של הטיפול שהוצע.

משרד התחבורה, תשתיות – צריך להתכונן לרכבים האוטונומים – ברמת הטמעות טכנולוגיות כבר עכשיו בתשתית כל כביש חדש בישראל. (האם עמודי חשמל שלא יהיה בהם צורך בעידן האוטונומי יהפכו לאנטנות GPS וציונים ויזואלים שקשה לשבש?)

משרד התחבורה, תח"צ – שיפור מערכת הדיגיטציה במערכת התח"צ. תחשבו על תשלום ברב-קו *לפני* שעולים לאוטובוס/רק"ל – מה שיביא מידע בזמן אמת איפה יש עומס ממתינים. באוטובוס מעבירים שוב כדי לעדכן שאכן נסעו. אם לא בוצעה נסיעה בפועל החיוב לא נחשב. אבל זה יפתור בעיה *ענקית* של אי תיקוף נסיעה. לנוסע יהיה אינטרס לשלם בתחנה כדי לאותת שהוא ממתין.

משרד האוצר, אגף המיסים – יכול ליצור מסלול דיווח חדש – דיווח עיסקה בזמן אמת וגביית מיסים מיידית. מה שיגרום לייעול גם בצד הממשלתי בתחום הגביה וגם לצד האזרחי, לבעלי עסקים שהמסלול הזה נכון להם.

כמה המצב רחוק מזה? כיום, ב2019, מי שפותח תיק עוסק מתבקש לקנות "פנקס חשבוניות". המינימום הוא להשתמש במערכת ניהול חשבוניות באינטרנט, אם לא מערכת ממשלתית.

משרד האוצר, אגף התקציבים – יכול לאפשר לאזרחים לנווט את תשלומי המיסים לתחומי תקציב החביבים עליהם, מה שיגביר את מעורבות האזרחים ותשלומי מס. כרגע המממשלה לא ערוכה לזה, ככה שהצבעת האזרחים תהיה יותר הצבעה של "חביב הקהל" שילקח בחשבון במסגרת הכנת התקציב.

בעתיד הרחוק יותר: חילונים ינווטו את המיסים לכדורגל וחרדים לישיבות, החילונים יפסיקו לחשוש שהכסף שלהם הולך למימון ישיבות, והחרדים לא יחששו שהכסף שלהם משמש לנושאים נגד אמונתם.

משרד החינוך, בתי ספר – קידום מערכת חינוך מבוססת מדיה דיגיטלית. לא יתכן שילדים יצפו בערוץ הופ וסמי הכבאי ברוב אושר תוך למידת והפנמת ערכים וידע, ואילו בבית הספר שיש בו תכנים הרבה יותר מעניינים – זה יהיה משעמם וחסר התאמה לכישורים ומרחב הלמידה של הילד.

ומי מדבר על כמויות של דאטה שאפשר להתחיל לנתח באמצעות למידה עמוקה, ועוד ועוד ועוד. בכל משרד ממשלתי וגם בממשלה הרחבה – אפשר להקפיץ את הביצועים על ידי טכנולוגיות עדכניות ויתרה מזו, המצאות חדשות.

ואחרי כל זה. אני חוזר לקרקע המציאות. המשרה דורשת תואר אקדמי, ואני לא בדרך להוציא אחד כזה.

נו, אני אמשיך לדמיין כאן בפוסטים.

ואם גם אתם נושמים וחיים טכנולוגיה ובעלי תואר אקדמי – מוזמנים לצפות בפרטי המשרה כאן ולהגיש מועמדות כאן. מדובר בתפקיד חשוב ביותר לעתידה של מדינת ישראל. במובן מסויים – זו השפעה מעבר לכוחו ראש הממשלה.

פוסטים אחרונים

קבלו עדכונים בפייסבוק

תגובה אחת

  1. לא קל ליישם חלק מהדברים שציינת. ברמת הרעיון זה מתבקש אבל היישום מורכב. אם כי הכיוון נכון.

    הייתי ממנה אותך ל-CTO של הממשלה…

השאר תגובה

אם הגעת עד לכאן, אשמח לחוות דעתך על הפוסט בשתי מילים (לא יתפרסם באתר)