הסברה ישראלית - הטעות הפטלית של מדינת ישראל - קרוסלה - הבלוג של מתי הורוביץ
הסברה ישראלית. "אנחנו יורים כדי להגן על אנשים, הם מתמגנים באנשים כדי לירות"

הסברה ישראלית – הטעות הפטלית של מדינת ישראל

בעקבות הטרור והאינתיפדה, ה"הסברה הישראלית" שוב הפכה לנושא אקטואלי. ולכן מתאים לדבר על מה שקרה לפני כמה שבועות.

לוחמי ההסברה בצוק איתן

למעשה זה מתחיל לפני כמה חודשים. במהלך מבצע "צוק איתן" היתה השתתפות פעילה ועירנית של אזרחי ישראל שנלחמו ברחבי העולם על הצדק והתדמית הישראלית. הלוחמה התנהלה בעיקר באינטרנט דרך פייסבוק, רשתות חברתיות, תגובות על כתבות וטורים וכדומה.

משרד החוץ שלמעשה זהו תפקידו ואחריותו להציג את ישראל בצורה טובה, נהנה והסתייע מאוד מהשירות וההתנדבות ולכן יזם ערב "תודה" למתנדבים.

סטודנטים מבן גוריון יזמו מערכת שתרכז במקום אחד עדכוני כתבות/סטטוסים/ציוצים שליליים שצריך להגיב אליהם. וכיון שהשתתפתי בבניית המערכת (…www.voise.org)  הוזמנתי גם לאירוע.

התאכזבתי לאמת את החשש שלי שאהיה שם החרדי היחיד.

החרדים ותדמית ישראל

בסיום האירוע קיבלנו מתנה סמלית דיסק-און-קי עם 6.5 GB של מדיה ומידע על ישראל. כאן צפתה לי אכזבה גדולה יותר, כי בדיסק הזה אפילו לא הייתי החרדי היחיד. פשוט מחוק.

כתושב המאדים שקורא וצופה ב6.5GB של מידע, אני יכול לספר שיש בישראל, יהודים חילונים, אתיופים, ערבים, דרוזים, נוצרים ועוד. יש אוניברסיטאות, כדורגל, אוכל, אמנות חילונית, תרבות, נופים, הכל. אבל יהודים אותנטים כמו לפני 200 שנה ו500 שנה. אין.

ניסיתי למצוא את עצמי בערוץ היוטיוב הרשמי של מדינת ישראל שנועד לצרכי הסברה וקד"מ (…youtube.com). אבל גם שם איננו מופיעים. חיפשתי אולי לפחות בסדרת הסרטונים על כל הדתות הקיימות בישראל, אולי שם אמצא. אך לא. אמנם חשפו שם שישנם יהודים דתיים בישראל – אך לא חרדים בשחור לבן.

ודווקא מתוך העלבון שהיה אמור לחדור אלי, קלטתי את הטעות הפטלית שבגישת ההסברה הישראלית. כי לפעמים מחיקה תקשורתית – פועלת לטובתך! ומיד "אסביר".

ההסברה הישראלית

אחד מדוברי משרד החוץ טען באותו אירוע שההסברה הישראלית מוצלחת ביותר, אנשים מהעולם בטוחים שיש פה לפחות 60,000,000 איש.

בזמן "צוק איתן" כיכבנו הישראלים – כשעתיים שלוש בפריים טיים ברוב כלי התקשורת הגדולים בעולם.

הוא התגאה בכך שישראל היא במקום השלישי מבחינת ריכוז אנשי תקשורת מהעולם השוהים במדינה ביום ויום.  אני לא זוכר מספרים מדוייקים, אבל משהו כמו 1300 בארה"ב – "מנהלת העולם", 1100 באיחוד האירופי – "הכלכלה הגדולה בעולם" ואצלנו כ800 עיתונאים בימים רגילים, במבצעים וצוק איתן – היו פה הכי הרבה – משהו כמו 1500 עיתונאים מכל העולם.

נשמע טוב, אה?
אבל אם נחשוב רגע על התדמית החרדית בישראל, נגלה שמספרים כאלה אין בהם כל הצלחה.

הנה, אנשים פה בטוחים שיש מליוני חרדים במדינה, וכל אבן שזורק מפגר חרדי – מסוקרת על ידי כל העיתונאים כאן בארץ. אבל מה מצב החרדים באמת מבחינת תדמית? עצוב לדבר על זה 🙁  🙁  🙁

אז שיסלחו לי שם במשרד החוץ. אבל להיות בכותרות זו לא הצלחה אם ההקשר הוא שלילי. ולכן מחיקת חרדים היא דווקא אסטרטגיה מוצלחת לנו בהתחשב בנסיבות. נשאל רגע ישראלי ברחוב "מה דעתו על מונטנגרו" – מדינה אירופאית קטנה עם אוכלוסיה שמתקרבת לגודל האוכלוסיה החרדית. התשובה? אין תשובה. אין חוות דעת לא חיובית ולא שלילית, צריך קודם לבדוק בויקיפדיה אם יש בכלל מדינה כזו…

די ברור שעדיף היה גם לנו, החרדים, להיות במצב הזה – על אף שאנחנו כ13% מהאוכלוסיה בישראל.

הסברה ישראלית. "אנחנו יורים כדי להגן על אנשים, הם מתמגנים באנשים כדי לירות"
הסברה ישראלית. "אנחנו יורים כדי להגן על אנשים, הם מתמגנים באנשים כדי לירות"

הפריים טיים פועל לרעת ההסברה הישראלית

גם למדינת ישראל האסטרטגיה הזו עדיפה בהרבה. אסור לנו לנפח את קיומנו כלפי חוץ, כל דקת פריים טיים בינלאומית פועלת לרעתנו. חמור מכך – אנחנו סובלים מזה.

הרי אם נחזור רגע לפרופורציות נגלה שבאיחוד האירופי יש לנו עיתונאי מהעולם על בערך 450,000 נפש. בארה"ב יש לנו עיתונאי מהעולם על בערך 245,000 נפש.

בישראל? עיתונאי מהעולם על כל 9775 נפש!!!

כל דרדק בלימודי תקשורת יודע שבלתי אפשרי להיות תחת אור זרקורים עויינים ולצפות להסכמה ובוודאי שלא להסכמה. גם אם בנט "יכניס" להם או ביבי "יצעק" עליהם – בשורה התחתונה מדובר ביח"צ שלילי. יח"צ שלילי הוא אסור. הבה נשאל את קוקה קולה ומקדונלס מה עושה להם דקה אחת שלילית בתקשורת. כמה הם מוכנים לשלם בשביל למנוע את זה? איך אפשר אם כן לאפשר לעצמנו מאות שעות וכותרות ראשיות של יח"צ שלילי?!

והפיתרון לזה גם לא עולה כסף, אנחנו לא צריכים לשלם שקל ולא לצאת בקמפיין בשביל למנוע זאת.

פשוט להתנהג כמו כל חברה מסחרית במשבר תקשורת. שבראש ובראשונה דואגת לצמצם חשיפה תקשורתית. אי הופעה בתקשורת עדיפה עשרות מונים מהופעה שלילית והצטדקות מתגוננת.

אנחנו לא צפון-קוריאה אבל יש עיתונאים שבהחלט בלתי רצויים פה, אנחנו גם לא אמורים לשמש כמעבר לעזה ויו"ש עבור מי שרוצה לשלול אותנו. אפשר אם כן להקשות קצת על אשרות הכניסה – בלי שום בושה, ולהפעיל את מירב האנרגיה לכיון מחיקה תקשורתית.

שילכו לסקר את הטבח של מאות אלפים בסוריה, שילכו לסקר את טרור ההצקות האיסלמיות באירופה. שיסקרו את הכדורגל, את רוסיה וסין, ואם עדיין משעמם – שיכנסו ל"עונת מלפפונים",רק לא ישראל.

כי המחיקה תקשורתית היא שתציל אותנו.

הצד השני לא נח לרגע?!

הבעיה בשתיקה היא כמובן שהצד השני לא נח רגע, והוא מפציץ את התקשורת בתמונות, שקרים ומניפולציות. האם נוכל לשתוק כשהם נמצאים שם?

התשובה היא שאנחנו אשמים בעובדה שבכלל מתייחסים אליהם.

בכל העולם ישנם סכסוכים עקובים מדם, אבל בשום מקום לא נותנים לשום פלג טרוריסטים שמייצג 55 קמ"ר – זמן מסך של שעות על גבי שעות וכותרות ראשיות. רק בגלל שביום יום אנחנו "נהנים" שיש פה הרבה אנשי תקשורת, אנחנו מתחזקים את הסכסוך למשהו כלל עולמי.

חובתנו בשעה זו היא לפוצץ את הבלון התקשורתי הזה ולהחזיר את ישראל התקשורתית למימדים האמיתיים שלה. נקודה שבקושי רואים. שאף אחד לא מתעניין בה ובמדיניות ההגנה שלה מפני הטרור.

פוסטים אחרונים

קבלו עדכונים בפייסבוק

השאר תגובה

אם הגעת עד לכאן, אשמח לחוות דעתך על הפוסט בשתי מילים (לא יתפרסם באתר)