למה נוח לח"כ משה גפני ולחרדים ליטאים להתחבר לשמאל? - קרוסלה - הבלוג של מתי הורוביץ

למה נוח לח"כ משה גפני ולחרדים ליטאים להתחבר לשמאל?

חבר הכנסת משה גפני צודק כשהוא מרגיש יותר שייך לשמאל שהם בדרך כלל נגד הדת, אבל נגד הרפורמים. למה? כי אם נחזור רגע לדיון הראשוני בין הימין לשמאל הויכוח הוא איך לייצר חברה אנושית מלוכדת.

הימין גורס בסיס של הסכמה והדדיות, שזה אומר לשמר את המצב הבראשיתי של האדם שהוא חופשי לעשות ככל העולה על רוחו. אבל לצד זאת ליצור הסכמות בין בני אדם כדי לכונן חברה עם כללים מוסכמים שזה הקפיטליזם הטהור. השמאל גורס שכדי לכונן חברה אנושית מלוכדת – צריך להנדס את האנשים בכפיה – שזה הקומוניזם הטהור.

הקומוניזם כבר הוכח ככישלון חברתי, ולכן ממשיכי דרכו עברו ל'סוציאל-דמוקרטיה' שגורסת קצת הסכמה והרבה כפיה. שזה בהחלט מצב טוב יותר לעומת הקומוניזם. מצד שני, גם הקפיטליסטים מודים שלא ניתן לקיים כיום חברה שמבוססת לחלוטין על הסכמה (פושע יכנס מרצון לבית הכלא?), ולכן הם מודים שנדרשת גם כפיה, אבל המינון הוא הפוך הרבה הסכמה ומעט כפיה.

כך שהשמאל במהותו רוצה להנדס את החברה בכפיה, והימין במהותו רוצה ללכד את האנשים על בסיס בחירה. ומכאן קל  להסיק שאדם מהשמאל יביט על הדת כעל עוד מערכת של כפיה, ולכן יש יותר התנגדות לכפיה דתית בשמאל, לעומת אדם מהימין שיסתכל על הדת מההיבט של מערכת חוקים שאפשר להשתלב אליה בהסכמה.

החרדים כיום – מסתכלים על הדת כמערכת של כפיה, ולכן בהפוך על הפוך – הם קרובים מבחינה זו לשמאל – ששניהם מסתכלים על המערכת הדתית כמערכת של כפיה. וכל השאלה היא אם זו כפיה אלוקית ולכן אין ברירה אלא לקיים, או שאם אין אלוקים אזי מהר מאוד מגיעים לאנטי דת ברמות קיצוניות.

הימין לעומת זאת הרבה יותר מסורתי, כי הוא לא מתייחס לדת כמערכת כפייתית, וזה גם מה שמחבר אותו בהפוך על הפוך אל הרפורמים – שגם מבקשים לסנן ולשפץ את הדת כמערכת של הסכמה הדדית.

ולכן גפני יכול לומר שהוא חש בנוח בחיק השמאל, ונגד הרפורמים. א-ב-ל, היהדות היא במהותה בחירה, כל השכר המדובר ביהדות זה יותר על הבחירה ופחות על המעשה בפועל. ולכן הטעות של גפני היא בהבנת היהדות שלו, וזה עצוב מאוד.

פוסטים אחרונים

קבלו עדכונים בפייסבוק

השאר תגובה

אם הגעת עד לכאן, אשמח לחוות דעתך על הפוסט בשתי מילים (לא יתפרסם באתר)