איך להריח ארגוני שמאל מרחוק? - קרוסלה - הבלוג של מתי הורוביץ
10160677913_cc3027ac99_b

איך להריח ארגוני שמאל מרחוק?

ככל שקוראים יותר דפי "אודות" של ארגונים ויוזמות מימין ומשמאל – כך הולך חוש הריח ומתחדד. וכשחוש הריח מחודד אפשר לזהות כל טקסט "אודות" גם אם אין בו ציון ישיר במה עוסק הארגון או היוזמה – ולזהות אם מדובר בארגון ימין או שמאל.

הכלל הוא פשוט: בימין – בדרך כלל יספרו בצורה די ברורה במה עוסק הארגון ומה הן השקפות העולם של הארגון. לדוגמה: "אנחנו קפיטליסטים – שרוצים לקדם קפיטליזם". מי אתם? קפיטליסטים. ומה תקדמו? קפיטליזם.

בשמאל – בדרך כלל יכתבו טקסט חסר משמעות ספיציפית עטוף בהרבה מילים גבוהות שניתנות לפרש לכמה כיוונים. לדוגמה: "אנחנו נייצג אוכלוסיות מוחלשות ונפעל נגד אפליה". מי אתם? מהי השקפת העולם שלכם? "אה, זה ממש לא משנה. אנחנו העם". ומיהי האוכלוסיה ה"מוחלשת" שאתם הולכים לייצג ומי החליש אותה? אולי במקרה החרדים – שסובלים מאפליות תקציב, שכר, מבנים למוסדות לימוד ועוד? "מממ… אולי נדלג על זה לסעיף הבא? "אנחנו גם מעודדים מעורבות אזרחית והשפעה עירונית" !!!

מאפיין בולט נוסף הינו ה"שינוי". בימין לא נמצא את המטרה העליונה של "שינוי חברתי", לא צריך "לשנות", די בקידום, טיפוח ועידוד. לעומת זאת בשמאל כמעט לא נמצא ארגון בלי מילת המפתח "שינוי", המציאות פגומה – דרוש שינוי חברתי!

אני חייב לסייג שלא תמיד המצב טוב כל כך בימין ולא תמיד המצב בשמאל גרוע כל כך. אבל מבחינת "איך להריח ארגוני שמאל מרחוק" – בהחלט ניתן להריח. וכדי לא לדבר במילים גבוהות ולא ספיציפיות – הבה ננתח כמה דפי אודות.

כיון שזו טירחה לקרוא דפי אודות מלאים, לקחתי פיסקה ראשונה מכל דף, ואם היא קצרה – לקחתי עוד פיסקה.

קרן תקווה

קרן תקווה היא מוסד פילנתרופי ומכון חשיבה אמריקני, ששם לו למטרה לטפח מצוינות אינטלקטואלית ואזרחית בעם ישראל ובמדינת ישראל. הקרן עושה זאת באמצעות מפעלים חינוכיים ואינטלקטואליים, בהם באים לידי ביטוי מיטב ההוגים והתורות המדיניות, המוסריות, הכלכליות שהתפתחו במהלך ההיסטוריה.

תפיסת העולם של הקרן: בהכרתה הפוליטית הקרן היא ציונית; בהשקפתה הכלכלית היא מצדדת בשוק חופשי; בתפיסתה התרבותית היא בעלת נטייה מסורתית; ומבחינה אזרחית ודתית היא דוגלת בחירות הפרט. הקרן מעודדת דיון וויכוח ערים ופתוחים בין חלקי החברה הישראלית, בין ישראל לתפוצות, ובין ההגות היהודית לעולמית

מתוך דף האודות של קרן תקווה (…tikvahfund.org)

ובכן, הפיסקה ראשונה מעורפלת לחלוטין, "מוסד אמריקני" זה אמנם מציין שמדובר בייבוא דעות מחו"ל, אבל אמריקה גדולה מספיק ומכילה עושר גדול של עמדות פוליטיות. גם ההמשך מעורפל, אפשר להבין בין השורות שמדובר בקרן שפונה בעיקר לשכבה האינטלקטואלית – מה שנכון. אבל זה עדיין מעורפל מאוד. אגב, לא מדובר בתרגום קלוקל, כיון שבאתר התנועה באנגלית הפיסקה הראשונה מבהירה בצורה מאוד ברורה שמדובר במוסד המחוייב למוסדות והמנהיגות הפוליטיים והדתיים של העם היהודי ומדינת היהודים.

הפיסקה השניה יותר ברורה: "אנחנו בעד שוק חופשי" (קפיטליסטים), "תרבות מסורתית" (שמרנים ובעד הדת).  "דוגלת בחירות הפרט" (הפרדת דת ממדינה). במקום קרן תקווה הייתי בהחלט נוקט במילים הברורות יותר כפי ש"תרגמתי" אותם בסוגריים. המשך הדף מפרט יותר על הפעילות בפועל, סמינרים ותמיכה באתרים / מגזינים.

המלצה חמה: הניסוח הוא במילים גבוהות מידי, ואמנם עיקר מפעלות הקרן הם "טיפוח מצויינות אינטלקטואלית" אבל דף האודות יכול לדבר בשפה פשוטה לכולם.

לסיכום: עמדות פוליטיות חד משמעיות.  אבל המטרה מעורפלת.

ציון 7 מתוך 10.

הקרן החדשה לישראל

עקרונות הקרן החדשה לישראל

1. הקרן החדשה לישראל מחויבת לקידום הערכים של כבוד האדם המעוגנים במגילת העצמאות אשר היא רואה כמפתח לביטחונה של ישראל ולקיומה לאורך זמן.
2. הקרן החדשה לישראל דבקה בחזון של מדינת ישראל כביטוי ריבוני של הזכות להגדרה עצמית של העם היהודי וכדמוקרטיה המחויבת לשוויון מלא לכל אזרחיה וקהילותיה.
3. הקרן החדשה לישראל פועלת לחיזוק הדמוקרטיה בישראל ולקידום חופש, צדק ושוויון לכל אזרחי ישראל."

מתוך דף האודות של הקרן החדשה לישראל (…nif.org)

ובכן, הבנתם? אני לא.

סעיף 1 "ביטוי ריבוני של הזכות להגדרה עצמית"? מה זה? ההמשך הוא שהקרן החדשה דבקה בחזון הדמוקרטיה ושוויון. מה הכוונה? הרי כל אחד מפרש את זה כרצונו. אגב, כפי שנראה בהמשך, זהו מוטיב שחוזר על עצמו בארגוני שמאל. סעיף 2 קידום הערכים של כבוד האדם – גמיש יותר ממסטיק ונזיל יותר מכספית. סעיף 3 שוב חיזוק הדמוקרטיה והשוויון. הפעם יש גם חופש וצדק. מילים גבוהות, מילים ריקות.

בהמשך הדף יש עוד מקטעים של "מטרות" ו"קריטריונים לקבלת מענקים", רוב המשפטים הם דו משמעיים. מדובר שם על שוויון, זכויות אדם, מיעוטים, קשה להבין מהם אם מדובר בהגנה על המיעוט החרדי או הערבי. יש משפטים יותר חד משמעיים כגון "הגנה על פלסטינים" ויש קטע שלם שמצריך להוציא תואר ב"חרטוטי שמאל" כדי להבין האם הקרן תומכת בBDS או שהיא מתנגדת אבל תומכת בפועל בחרמות תחת שם אחר.

לסיכום: אין מטרה עליונה ברורה, וגם תחת סעיפי המטרות – הפירוט אינו חד משמעי, כמו כן לא צוינה עמדה פוליטית ברורה. בעוד שמדובר בקרן שמצהירה בפועל על עמדות התואמות את השמאל האוניברסלי.

ציון 0 מתוך 10

אם תרצו

תנועת "אם תרצו" פועלת לחיזוק ולקידום ערכי הציונות בישראל ולבניית חברה ציונית.

"אם תרצו" הינה תנועה חוץ פרלמנטארית אשר הוקמה בשנת 2006 (לאחר מלחמת לבנון השנייה) על-ידי אנשי רוח, סטודנטים ומילואימניקים בראשות רונן שובל, מייסד התנועה. נכון לשנת תשע"ז (2017) מפעילה התנועה 15 סניפים באוניברסיטאות ובמכללות בכל רחבי הארץ.

מטרותיה העיקריות של תנועת "אם תרצו" הן לפעול להתחדשות השיח, ההגות והאידיאולוגיה הציונית בחברה בישראל, תוך בניית אליטה ציונית. מתוך כך פועלת ויוזמת התנועה ליצירת הגות, תודעה ותקינות פוליטית-ציונית בחברה הישראלית. חלק מרכזי מפעילותה של התנועה מוקדש למאבק בתופעת הדה-לגיטימציה של מדינת ישראל ולמתן מענה לתופעות פוסט ציוניוֹת ואנטי ציוניוֹת."

מתוך דף האודות של אם תרצו (…imti.org)

המשפט הראשון הוא קשקוש – כל אחד יכול להתהדר ב"קידום הציונות" – כל אחד בדרכו. מצד שני ב"קרן החדשה" אין אפילו פעם אחת את המילה "ציונות" בכל דף האודות על שלל סעיפיו. כך שכן מדובר ברצון טוב של ציון עמדה.

הפסקה הראשונה היא פירוט טכני היסטורי. הפסקה השניה מתחילה להבהיר עמדות פוליטיות, אבל משתמשת שוב במילה האמורפית "ציונות". הסיום מחדד יותר: "מאבק בדה-לגיטימציה של ישראל, והתנגדות לפוסט-ציונות ואנטי-ציונות" הרבה יותר טוב, אבל לא מספיק.

מתברר שבהמשך הדף יש כן התייחסות מאוד מפורטת על עמדות התנועה: ביחס ליהדות, אהבת הארץ, איך לממש ערבות הדדית וכו', חבל רק שזה בהמשך הדף, הגבלתי את עצמי לפסקאות הפותחות בלבד.

המלצה חמה: ציונות היא מילה גדולה מידי, כיתבו "תנועה ימנית/לאומית ציונית" – חד וברור. כמו כן, ציינו כבר בפיסקה הראשונה או השניה, עמדה פוליטית ומטרה בקצרה ובאופן חד משמעי.

עקרונית הציון הוא 10 מתוך 10, כיון שבהמשך הדף יש פירוט עמדות ומטרות חד משמעיות, כיון שבפסקות הפותחות זה לא נמצא, הורדתי לחצי.

ציון 5 מתוך 10.

שלום עכשיו

שלום עכשיו היא התנועה הגדולה והוותיקה בישראל הפועלת לקידום השלום דרך פתרון של שתי מדינות לשני עמים ולסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני.


שלום עכשיו היא תנועת שמאל ציונית השואפת להבטיח את המשך קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ופועלת כדי לקדם את הפתרון היחיד שיאפשר זאת – הקמת מדינה פלסטינית על בסיס גבולות 1967 לצידה של מדינת ישראל. פעילויות שלום עכשיו נועדו לייצג את הציבור הישראלי התומך בפתרון שתי המדינות, להציב נושאים הקשורים לסכסוך ולפתרונו בראש סדר היום הציבורי ולהפעיל לחץ על מקבלי החלטות. מגוון ערוצי הפעילות של התנועה כוללים הפגנות ופעילויות שטח, הרצאות וכנסים, סיורים ועבודה חינוכית, קמפיינים ציבוריים והפצת חומרי הסברה. המתנדבים הרבים הלוקחים חלק בפעילויות התנועה תורמים להצלחתה ומעצימים את השפעתה של שלום עכשיו על החברה הישראלית.

מתוך דף האודות של שלום עכשיו (…peacenow.org)

הפיסקה הראשונה מאוד ברורה: המטרה היא "קידום שתי מדינות לשני עמים". הפיסקה השניה גם מבהירה שמדובר בתנועת שמאל. כמובן שהיא "ציונית"… 

אמנם יש לי הערות לשיפור התוכן עצמו, אבל זה לא המקום. בסך הכל עמדו בדרישות הפשוטות: הציגו מאיזו עמדה פוליטית אתם פועלים ומה המטרה המרכזית שלכם.

ציון 10 מתוך 10.

רגבים

תנועת רגבים הינה תנועה ציבורית שהוקמה במטרה להוביל לקביעת סדר יום יהודי וציוני למדינת ישראל בהיבטי קרקע וסביבה.

תנועת רגבים שמה לה למטרה להשפיע על כלל מערכות השלטון במדינה, להביאם לפעול לאור עקרונות היסוד הציוניים ולממשם להלכה ולמעשה, לשמירה על אדמות העם היהודי ועל אוצרות הטבע והנוף של ארץ ישראל ולמניעת השתלטותם של גורמים זרים על משאבים אלו.

מתוך דף האודות של תנועת רגבים (…regavim.org)

הפיסקה הראשונה מגדירה שהתנועה פועלת לקביעת סדר יום "יהודי וציוני" מה שמלמד שמדובר בתנועה ציונית-דתית. אבל באותה מידה – גם ארגון קונסרבטיבי יכול להגדיר את סדר היום שלו כ"יהודי וציוני", כך שמדובר בתיאור עמדה מעורפלת. מבחינת מטרות – מודגש שמדובר בפעילות בנושאי קרקע וסביבה. הפיסקה השניה אמנם מבהירה שמדובר בפעילות של שמירה והגנה מהשתלטות, אבל זה מעורפל – מי מנסה להשתלט?!

המלצה חמה: כיתבו שהתנועה שייכת לציונות הדתית, כיתבו שאתם תומכים בריבונות ישראלית על שטחי 67. כיתבו שאתם מגינים מפני נסיונות השתלטות והשחתה פלסטיניים.

בסופו של דבר כתוב מהן העמדות הפוליטיות ומה המטרה המרכזית, אבל בגלל הערפול אני מוריד 3 נקודות.

ציון: 7 מתוך 10

בצלם

בצלם, מרכז המידע הישראלי לזכויות האדם בשטחים, פועל במטרה לסיים את הכיבוש מתוך הכרה שרק בדרך זו ניתן לממש עתיד בו זכויות האדם, דמוקרטיה, חירות ושוויון יובטחו לכל בני האדם – פלסטינים וישראלים – החיים בין הירדן לים. ישנן אפשרויות פוליטיות מגוונות למימושו של עתיד כזה – ואין זה תפקידו של בצלם להכריע ביניהן – אך דבר אחד ודאי: המשך הכיבוש אינו אחת מהן.

השם בְּצֶ֥לֶם, אשר ניתן לארגון על ידי יוסי שריד ז"ל, מתייחס לפסוק "וַיִּבְרָ֨א אֱלֹהִ֤ים אֶת־הָֽאָדָם֙ בְּצַלְמ֔וֹ בְּצֶ֥לֶם אֱלֹהִ֖ים בָּרָ֣א אֹת֑וֹ" (בראשית א כז). השם מבטא את הציווי היהודי והאוניברסלי בנוגע לכיבוד זכויותיהם של כל בני האדם באשר הם ולשמירה עליהן.

מתוך דף האודות של ארגון בצלם (…www.btselem.org)

הפיסקה הראשונה עוסקת בסתירה מהותית בין הגדרת הארגון כמרכז מידע, לבין המטרה של פעילות אקטיבית לסיום הכיבוש. כמו כן שם הארגון לוקה בהגדרה של "זכויות אדם בשטחים" בלי הבהרה שמדובר בזכויות פלסטינים בלבד. ההמשך של דמוקרטיה-חירות-ושוויון – הוא קשקוש מוכר שאין מאחוריו כלום.

אין ציון עמדה פוליטית על אף השתייכות ברורה למפה השמאלית, יש מטרה מאוד ברורה.

ציון 5 מתוך 10.


עד כאן נתנו כבוד לגדולות והוותיקות יותר.

מכאן נעבור לצעירים יותר, שתי תנועות אקטיביות ושני אתרי תוכן.

תחרות

תחרות-התנועה לחירות בתעסוקה שמה לה למטרה לאזן את כוחם והשפעתם השלילית של ארגוני העובדים על המשק הישראלי ולסייע לעובדים הנפגעים מארגוני עובדים במקומות עבודתם, תוך דגש על צמצום נזקיה של ההתאגדות במגזר הציבורי.

חלקים נרחבים משוק העבודה בישראל נשלטים בידי ארגוני עובדים. ארגונים אלה פועלים להשגת הטבות מרחיקות לכת עבור קבוצה קטנה של עובדים, על חשבון מרבית העובדים והמעסיק. חוקי העבודה, בגיבוי בתי הדין לעבודה, מעניקים לארגוני עובדים אמצעים כמעט בלתי מוגבלים לגרום נזק למעסיקים ולציבור. ארגוני העובדים הותיקים בוחרים לפעול באופן פוגעני כלפי המעסיקים על מנת להשיג הטבות, במקום בפעילות למען עובדים. יתרה מכך, המצב הייחודי לישראל שבגינו שליש מהעובדים מסוגל לכפות על רוב העובדים התאגדות ותשלום מס לארגון העובדים, דורש טיפול יסודי. למצב זה השלכות מרחיקות לכת על כלל המשק, וזהו אחד הגורמים המשמעותיים ביותר ליוקר המחיה, לפגיעה בשירותים הניתנים לאזרח ולפריון העבודה הנמוך.

הפיסקה הראשונה ברורה מבחינת מטרה, למזער את הכוח וההשפעה של "ארגוני העובדים" על המשק הישראלי.

הפיסקה השניה מפרטת את הבעיה והצורך במענה, אך לא מסבירה מאיזו עמדה פוליטית התנועה פועלת – רק בהמשך הדף כתוב שמדובר בתנועה המצדדת בשוק חופשי. ואמנם זה די מתבקש משם הארגון "תחרות" קיימת רק בשוק חופשי, אבל, רצוי לכתוב ברורות.

המלצה חמה: כיתבו מיד בהתחלה מהי עמדתכם הפוליטית, אל תטריחו אנשים לחפש את זה באותיות הקטנות בהמשך.

ציון 5 מתוך 10

מקומי

("מקומי" היא תנועה שממש עכשיו נולדה, ובעקבות הניסוח המעורפל שלה נולד הפוסט הזה…)

מקומי היא תנועת שטח ארצית המבוססת על מנהיגות מקומית. אנחנו יוצרים קבוצות פוליטיות שמקדמות סדר יום חברתי שוויוני במרחב המקומי.

מקומי צמחה מעוד שיחת סלון מיואשת והפכה ליוזמה אזרחית, מעשית ואופטימית הבאה לשנות את פניה של הציבוריות הישראלית. היוזמה הוקמה על ידי קבוצת אקטיביסטים חברתיים, אשר לאחר שנים של עבודה ציבורית הבינו כי הדרך האסטרטגית, הנכונה והאפקטיבית ביותר להשפיע ולעצב את פני החברה הישראלית היא באמצעות הפוליטיקה המקומית.

אנחנו פועלים לשינוי פני החברה הישראלית ולעידוד מעורבות של נציגות אזרחית, איכותית ופעילה ברשויות המקומיות תוך קידום ערכי השוויון, הצדק והחירות ולאורה של מגילת העצמאות של ישראל.

מתוך דף האודות של ארגון מקומי (…mekomi.org)

הפיסקה הראשונה – הרבה מילים, אפס משמעות. הפיסקה השניה – גם הרבה מילים, אפס משמעות. הפיסקה השלישית – גם הרבה מילים, אפס משמעות. 

כמובן, כמו כל תנועת שמאל שהיא בכלל לא שמאל, אלא סתם "אנחנו", התנועה תפעל "לשינוי" פני החברה, וקידום "השוויון, הצדק והחירות"! תשאלו, "מאיפה אני יודע שמדובר בתנועת שמאל"? בדיוק על זה דיברתי, חוש הריח מוביל למסקנה הזו. הצורך בשינוי, המילים הריקות וחוסר שיוך פוליטי לאורך כל דף האודות וערכי הליבה. כשנכנסים פנימה להסברים מפורטים יותר – רואים שצריך "פיקוח מחירים"  על חוגים, וייצוג "אוכלוסיות שונות" הכוונה פלסטינים ולהט"בים, ולא חרדים או מתנחלים, וכן הלאה.

ובכן תכלס, לא שיוך ולא מטרה:

ציון 0 מתוך 10.

אתר מידה

אתר ‘מידה’ הוא מגזין יומי חדשותי ואינטלקטואלי, אשר שם לו למטרה להעמיד לרשות הציבור מידע ועמדות שאינם שכיחים בשיח הרווח באמצעי התקשורת בישראל.

בפרפרזה על משפט מפורסם, “שום דבר לאומי אינו זר לנו”: נעסוק בכלכלה, בטחון, חינוך, תרבות, אקדמיה, משפט, ענייני רוח, ועוד. מטרותינו הן להביא לציבור הקוראים מידע חדש על ישראל, לחשוף אותו לחדשות והגות מן העולם, לבחון את המדיניות הקיימת בתחומים שונים ולעתים גם להציע חלופות אפשריות.
מבחינה ערכית, אנו “ליברלים קלאסיים” או “שמרנים ליברליים”. אנו רואים בחירות הפרט הישג פוליטי ייחודי לתרבות המערב, הישג הנקנה באחריות אישית ומעורבות אזרחית; יחד-עם-זאת, אנו מכירים בכך שבחירות כשלעצמה אין די, והיא נתמכת בזהות ומוסדות חברתיים, העיקריים שבהם הלאומיות והדת. בעינינו, מוסדות אזרחיים וולונטריים וספונטניים עדיפים לאין שיעור על-פני מדינה גדולה ומשופעת תקציבים, הפוגעת בחירות האישית והכלכלית.

מתוך דף האודות של אתר מידה (…mida.org)

הפיסקה הראשונה לא אומרת כלום, יש הרבה "מידע ועמדות שאינם שכיחים בשיח הרווח" בישראל. אבל מבהירה את תחום העיסוק "מגזין יומי חדשותי-אינטלקטואלי"

הפיסקה השניה – הייתי מפריד לשתי פיסקות, עם מרווח שורה. תחילת הפיסקה השניה רק מפרטת תחומי תוכן שיסוקרו באתר. ההמשך הוא המעניין: הודעה ברורה: אנחנו "שמרנים ליברלים", דוגלים ב"חירות הפרט", ותומכים במוסדות החברתיים של לאומיות ודת. כמו כן בעד הקטנת כוחה של הממשלה והמיסים לטובת מוסדות אזרחיים.

לסיכום: עמדה פוליטית ברורה, שמלמדת גם על המטרה: להפיץ מידע ועמדות של שמרנים ליברלים.

לכאורה יש גם עמדה פוליטית וגם מטרה, אבל הפיסקה הראשונה מעורפלת, ואני מוריד 2 נקודות.

ציון 8 מתוך 10.

שיחה מקומית

שיחה מקומית היא מגזין מקוון של חדשות מהשטח, פרשנות ותרבות, המופעל על ידי קולקטיב של כותבות וכותבים, צלמות וצלמים.

שיחה מקומית היא בית של עיתונות אקטיביסטית הנובעת ממחויבות לדמוקרטיה, התנגדות לכיבוש וחתירה לשלום, שוויון, צדק חברתי, שקיפות וחופש המידע – אבל לא משרתת שום מפלגה, תנועה פוליטית או מצע.

מתוך דף האודות של שיחה מקומית (…mekomit.co.il)

הפיסקה הראשונה מסבירה מהו האתר.

הפיסקה השניה, תנשמו עמוק, מריחים? מה יש לנו? "דמוקרטיה, שוויון וצדק"! אבל יש גם תוספת הבהרה של "התנגדות לכיבוש וחתירה לשוויון" אז לכאורה העמדה הפוליטית ברורה – אבל אז מגיע השקר הלבן "שיחה מקומית" – "לא משרתת שום מפלגה, תנועה פוליטית או מצע", נו באמת, אתם מחוייבים ל"שקיפות", אז למה אתם לא כותבים ברור: אנחנו מקדמים את ערכי השמאל המדיני והכלכלי?

מטרה אין. עמדה פוליטית אין.

ציון 0 מתוך 0.


ולסיום, הנה טקסט קצר מתוך דף פייסבוק של ארגון ישראלי – מוזמנים ל"הריח" ולזהות איזו עמדה פוליטית הוא מייצג:

די להתנצל. די להתבייש. די לפחד. אנחנו ישראל. אנחנו ישראל הדמוקרטית, שוחרת השלום, השוויונית וההוגנת. ואנחנו לא מתייאשים.

תמונת הפוסט: flickr: topdrawersausage

פוסטים אחרונים

קבלו עדכונים בפייסבוק

השאר תגובה

אם הגעת עד לכאן, אשמח לחוות דעתך על הפוסט בשתי מילים (לא יתפרסם באתר)